Strona blogu

Obraz Grzegorz Pawlak
Napisane przez: Grzegorz Pawlak ( środa, 31 marca 2021, 10:42 )
Wpis widoczny dla wszystkich na świecie

W poniedziałek 29.04.2021 odbyło się seminarium internetowe dotyczące ekosystemu TimeZero. 

Podczas seminarium pokazałem jak połączyć różne urządzenia w jeden system i jak automatycznie synchronizować dane.

Oto jego zapis:

 

 



[ Zmodyfikowano: piątek, 2 kwietnia 2021, 13:54 ]
 
Obraz Grzegorz Pawlak
Napisane przez: Grzegorz Pawlak ( piątek, 2 października 2020, 22:06 )
Wpis widoczny dla wszystkich na świecie

Banner WR


WIRTUALNY REJS w długie zimowe wieczory

z kadrą Wirtualnego Rejsu kapitanami Krzysztofem Baranowskim,

Marianem Mańkowskim i Grzegorzem Pawlakiem

oraz meteorologiem Maciejem Ostrowskim

rozmawia redaktor naczelny Jachtingu, Maciej Biechowski

 

 logo

Mniej więcej co dwa lata wypływa na „Ocean Internetu” specyficzny, jedyny w Polsce WIRTUALNY REJS. Co to za przedsięwzięcie, jak się w nim znaleźć i poruszać, jakie osiągamy z tego szkolenia korzyści. Słyszałem, że w tym roku chcecie znów czwarty raz wirtualnie popłynąć.

 

Wirtualny Rejs to unikalne, prawdopodobnie nawet w skali światowej, szkolenie prowadzone przez grupę entuzjastów edukacji żeglarskiej, specjalistów w swoich dziedzinach, w czwartej edycji, podobnie jak poprzednio organizatorem kursu będzie Akademia Nawigacji, która udostępnia wydajną i stabilną internetową platformę zdalnego nauczania Moodle. Szkolenie w tej formie skierowane jest do żeglarzy z doświadczeniem morskim, którzy zamierzają w przyszłości podjąć się samodzielnego prowadzenia rejsu po wymagających morzach czy na oceanie. Poświęcając zimową porą, z domowego zacisza godzinę lub dziennie dwie doskonalimy kwalifikacje żeglarskie dla przygotowanie się do samodzielnego prowadzenia jachtu, a także przemyślenia organizacji rejsu. W założeniach programowych i w sposobie szkolenia uwzględniono maksymalnie dużo problemów, z którymi może spotykać się kapitan, zamierzający płynąć przez Morze Śródziemne, Ocean do Amsterdamu. (Rys. 2. Mapa rejsu).

mapa rejsu

Uczestnicy Wirtualnego Rejsu będą podzieleni na 4-6 osobowe załogi, zostaną zaokrętowani na takie same jachty. Załogi wspólnie wirtualnie żeglują na wyznaczonej trasie, podejmują skonsultowane decyzje co do wariantu trasy, manewrów, pokonują trudności stwarzane przez aktualną pogodę, prądy, pływy czy przepisy, opisują to w ramach rozwiązywanych zadań i przekazują w odpowiednim czasie dla prowadzących, którzy oceniają, chwalą i dają kolejne punkty lub czasem zwracają uwagę na uchybienia.

 

Jaki jest program kursu? Kto stanowi kadrę rejsu?

Tematyka kursu obejmuje zarówno okres przygotowania do żeglugi, w tym logistykę, budżet rejsu, wyposażenie jachtu jak też przypomnienie i zastosowanie wiedzy z zakresu teorii żeglowania oraz manewrowania jachtem. Jest to część ABC, trwająca w czasie pierwszych dwóch tygodni, gdy załogi się organizują. Pływamy w trudnych, późnojesiennych czy zimowych warunkach, obserwując rzeczywistą pogodę na niespokojnym Morzu Śródziemnym, tam (oczywiście wirtualnie) mamy do czynienia z meteorologią, nawigacją tradycyjną i nawigacją elektroniczną, z locją morską oraz sygnalizacją, łącznością i komunikacją. Szczegółowy program 15-17 tygodniowego Rejsu znajduje się na stronie internetowej (www.wirtualnyrejs.pl ).

Kadrę rejsu stanowią doświadczeni żeglarze. Komandorem rejsu jest kapitan Krzysztof Baranowski, wspomaga nas swoją wiedzą i ogromnym doświadczeniem, prowadzi też sprawy logistyki, nawigacji tradycyjnej i locji. Jego domeną są też zagadnienia psychologii i reakcji międzyludzkich w czasie długotrwałego rejsu (a to też wychodzi w rejsie wirtualnym). Trzeba powiedzieć, że jego felieton „Uczucia Oceaniczne” zamieszczony w I edycji WR stał się kanwą nadzwyczaj ciekawej książki o tym samym tytule wydanej w 2016 roku.

Kolejnym bardzo doświadczonym kapitanem Żeglugi Wielkiej i jednocześnie jachtowym jest Marian Mańkowski, który zajmuje się problemami ratownictwa, bezpieczeństwa, sytuacjami kolizyjnymi oraz łącznością ze stacjami brzegowymi – zarówno w sprawie ruchu jak i łącznością w niebezpieczeństwie. W jego domenie będzie też anglojęzyczna komunikacja i korespondencją morska. Kapitan Mańkowski po jednej z edycji zorganizował dla chętnych całodniowe pływanie w ośrodku szkoleniowym kapitanów niedaleko Iławy, gdzie na modelach, z zachowaniem odpowiednich przeliczników skali i czasu można było naocznie zobaczyć jak zachowuje się ciężki statek mając przed dziobem manewrujący jacht, czy ma szanse coś przedsięwziąć (zdjęcie).

Kapitan Grzegorz Pawlak zajmuję się głównie nawigacją elektroniczną, jego firma Navigare.pl dostarcza stosowne mapy i inne materiały pomocnicze (fragmenty locji itp). Bez takiego wsparcia ze strony elektroniki i odpowiednio przygotowanych zasobach map morskich nie można przeprowadzić Wirtualnego Rejsu.  

Każdy kapitan będąc na morzu często spogląda w niebo i ekran laptopa wyglądając zmian pogody. Także w Wirtualnym Rejsie decyzje są zależne od rzeczywistego biegu pogody, tak płyniemy jak pozwalają wiatry i warunki, czyli realna atmosfera jest jednorazowym „laboratorium” naszego rejsu. Meteorologią żeglarską tradycyjnie zajmuje się Maciej Ostrowski, znany naszym czytelnikom z wielu felietonów „Chmurne Szpalty” zamieszczanych w Jachtingu. Pomoże też załogantom w opanowaniu działania poprzez platformę internetową.

 

Jak kurs jest zorganizowany? Na czym polega jego unikalność?

Od rozpoczęcia kursu uczestnicy na forum „Tawerny portowej” przedstawiają się, nawiązują znajomości i sympatie, poznają platformę edukacji elektronicznej. Przed wypłynięciem dobierają się w załogi, wybierają osobę pełniącą rolę kapitana, z możliwością zmiany w trakcie rejsu. Co tydzień pojawiają się nowe wykłady omawiające aktualną problematykę, w następnym tygodniu wystawiane są punktowane zadania indywidualne sprawdzane przez kadrę lub testy, sprawdzane przez komputer.

Jednak najważniejsze są zadania grupowe, załogi w formie prezentacji lub wypisu z dziennika jachtowego przedstawiają swoje pomysły na żeglowanie po analizie warunków pogodowych, pływów, ograniczeń ruchowych i przedstawiają decyzje o dalszym kursie względem akwenu, wiatru, fali. Najlepsze rozwiązanie przedstawiane jest jako zasób kursu dla wszystkich.

W naszym zamiarze jest analizowanie tylko trudniejszych elementów żeglugi, tak więc każdy z tygodni to jeden etap rejsu, zawsze zawierający wyjście lub wejście do portu lub żeglugi w obszarach cieśnin, przylądków, wysp czy prądów pływowych. Do dyspozycji uczestników są mapy danego odcinka, plany portów, opisy z locji.

Uczestnicy mają do dyspozycji fora dyskusyjne, w tym „Poczty butelkowej”, na którym można zadawać pytania, sugestie i oczekiwać rozwinięcia dyskusji oraz odpowiedzi od kadry. Istotną wartością kursu jest wymiana spostrzeżeń i doświadczeń między uczestnikami - w poprzednich edycjach załoganci wielokrotnie prowadzili burzliwe dyskusje, moderowana przez kadrę. Do dyspozycji uczestników są także filmy instruktażowe związane na przykład z nawigacją elektroniczną, wywiady radiowe prowadzących i przedruki tematycznie dobranych artykułów, między innymi z Jachtingu.

 

Nazwa Wirtualny Rejs sugeruje, że rejs odbywa się w przestrzeni internetowej. Ja to praktycznie wygląda?

Kurs dostępny jest dla każdego (po zalogowaniu) z każdego miejsca, wystarczy mieć komputer czy tablet z dobrym dostępem do WWW. Nie wymaga się stałego „dyżurowania” przy komputerze, zarówno wykłady, materiały dodatkowe oraz fora dyskusyjne są dostępne na platformie przez cały kurs, można do nich sięgnąć w dowolnej, dogodnej chwili. Oczywiście niektóre aktywności mają wyznaczony czas – dotyczy to wyjścia z portu, określenia kursu płynięcia, inne z aktywności należy rozwiązać w tygodniowym okienku czasowym (na przykład testy, zadania indywidualne).

Nasi załoganci zapisywali się do udziału w wirtualnych regatach samotników (organizowanych publicznie w internecie) na trasie San Sebastian – Brest, kończąc je z całkiem niezłymi wynikami. Zajęte w tym etapie regat miejsce dodaje nieco punktów od ogólnej oceny. Inne zadania obejmują korespondencji z VTS w czasie przechodzenia cieśnin, elementy routingu pogodowego, kotwiczenia przy wyspie oceanicznej, zapobiegania kolizjom, postępowaniu w sytuacjach awaryjnych, nawigacji w warunkach prądów pływowych.

 

Ile czasu należy poświęcić na udział w Wirtualnym Rejsie ?

Oceniamy, że dla pełnego wchłonięcia przekazanej wiedzy i uzyskania ilości punktów zadecydowanie powyżej 50% należy codziennie poświęcić czas zazwyczaj przeznaczany na obejrzenie filmu w telewizji – czyli około 1,5 godziny. Nie musimy tego robić codziennie, ale w tygodniu przeznaczyć trzeba około 10 godzin. Ponosząc umiarkowany koszt kursu, poza udziałem on-line w Wirtualnym Rejsie każdy uczestnik ma dostęp do unikalnych materiałów i wykładów kursu, dyskusji na forum, treści zadań i najlepszych rozwiązań, które można przenieść do swojego komputera i korzystać w dalszej praktyce żeglarskiej - wszystko to w nowoczesnej formie elektronicznej.

 

Czy żeglarstwa można się uczyć teoretycznie?

Wirtualny Rejs nie zastąpi ćwiczenia manewrów portowych pod okiem instruktora, ani godzin praktyki na morzu, nie ma takich ambicji. Kurs ma za zadanie przygotowanie do samodzielnego prowadzenia jachtu i dać okazję do spokojnego przemyślenia sytuacji, na co zazwyczaj nie ma czasu w „realu” – natomiast w Wirtualnym Rejsie pod okiem doświadczonych kapitanów uczestnicy nabywają praktycznych umiejętności. Przecież aby przygotować komunikację z VTS, „rozkodować” komunikat Navtexa lub zebrać i przeanalizować dane pogodowe to nie trzeba znajdować się na jachcie. Zadania są zaczerpnięte z bieżących, rzeczywistych sytuacji na morzu i wieloletniego doświadczenia kadry. Także swobodna wymiana doświadczeń i uwag pomiędzy uczestnikami, moderowana przez kadrę jest bezcenna.

Certyfikat ukończenia kursu uzyskują te osoby, które uzyskały powyżej połowy możliwych do zdobycia punktów, ilość punktów jest „wybita” na pierwszej stronie certyfikatu. Najlepszy uczestnik poprzedniej edycji zdobył  219 punktów na 250 możliwych, a dwóch kolejnych przekroczyło 200 punktów.

Uważamy, że kształcenie poprzez Internet, szczególnie w tych dziedzinach wiedzy i umiejętności, które tak jak żeglarstwo jest zależne od stanu atmosfery i pływów, a także uwarunkowań ruchowych i prawnych ma przyszłość. Nabywając umiejętności przygotowania i planowania kolejnych etapów w urozmaiconym otoczeniu zwiększamy swoje bezpieczeństwo. Kolejną edycję Wirtualnego Rejsu planujemy rozpocząć jesienią, zakończy się w kwietniu. W czasie pandemii z pracą zdalną większość z nas już się zapoznała i nie stanowić to będzie dużego utrudnienia. Zapraszamy do udziału, jeśli chciałbyś otrzymywać bieżące informacje o Wirtualnym Rejsie zapisz się na newsletter. 

Aby zapisać się na kurs:

- zarejestruj darmowe konto na portalu

- zapisz się na kurs.

Cena kursu 980 zł brutto (przy zapisie do 22 listopada 2020 roku - 900 zł brutto)

[ Zmodyfikowano: piątek, 13 listopada 2020, 14:25 ]
 
Obraz Grzegorz Pawlak
Napisane przez: Grzegorz Pawlak ( niedziela, 12 kwietnia 2020, 19:10 )
Wpis widoczny dla wszystkich na świecie

 Zapraszamy na zdalny, całkowicie nowatorski kurs „Meteorologia dla wodniaków” prowadzony przez Macieja Ostrowskiego -doświadczonego synoptyka lotniczego i żeglarskiego, znanego z komentarzy publikowanych na stronie www.meteo.pl (ICM UW) oraz z wielu artykułów w „Magazynie Żeglarzy - Jachting” . Zdecydowaliśmy się na prowadzenie kursu by dać uczestnikom szanse nauczenia się jakich informacji o pogodzie należy szukać, gdzie je znaleźć, jak prawidłowo analizować pozyskane materiały i obrazy oraz gdzie znaleźć rzetelne prognozy dopasowane do potrzeb. Innymi słowy jak poruszać się z gąszczu ogromnej ilości wysokiej jakości informacji meteo  dostępnych w sieci WWW, a z drugiej strony nie popaść w pułapkę słabej jakości informacji o pogodzie w mediach i wielotematycznych serwisach internetowych oraz spłycania i trywializowania informacji. 

  
   


Kurs trwa 10 tygodni i jest dostępny dla każdego zainteresowanego problematyką zmienności pogody i jej prognozowania, ze szczególnym uwzględnieniem potrzeb wodniaków – zarówno żeglarzy pełnomorskich, jeziorowych, kajakarzy czy też kajtowców. W kursie przedstawia się niezbędną dla wodniaka wiedzę meteo w formie 10 prezentacji po 80-120 slajdów oraz stosownego tekstu. Uzupełnieniem tego materiału będą także artykuły w postaci pdf dotyczące meteorologii, zamieszczane w „Jachtingu’ w poprzednich latach. Dla sprawdzenia przyswojenia wiedzy uczestnicy rozwiążą 3 testy po około 30 pytań każdy, wykonają trzy zadania indywidualne oceniane i komentowane przez prowadzącego oraz wykonają dwa zespołowe projekty na podstawie faktycznie istniejącej w czasie przeznaczonym na projekty sytuacji pogodowej w wyznaczonych miejscowościach w Europie. Z poprzednich kursów wiemy, że czasochłonność nauki zdalnej należy oceniać na godzinę dziennie, oczywiście ten czas można rozłożyć nierównomiernie, choć nie warto tworzyć zaległości. Ważnym elementem kursu jest możliwość swobodnej dyskusji na forum ogólnym i forach grup, przesyłania swoich spostrzeżeń i otrzymywania wnikliwych komentarzy prowadzących. 

Interesują nas osoby posiadające już zainteresowania w hobbystycznym czy zawodowym uprawianiu turystyki i rekreacji zawiązanej z wodą zarówno jeziorami i rzekami jak i morzami i oceanami, nie jest to kurs dla wodniackich „żółtodziobów”. W czasach łatwego dostępu do informacji łatwo stać się jej bezrefleksyjnym konsumentem - nie inaczej jest w przypadku informacji meteo. Choć obecne prognozy są coraz dokładniejsze, wciąż często zdarza się, że pogoda potrafi nas zaskoczyć. Konsekwencje takich niespodzianek mogą mieć dramatyczne skutki, szczególnie w środowisku morskim.


Zdecydowaliśmy się zatem na poprowadzenie tego kursu by dać uczestnikom szanse nauczenia się jakich informacji o pogodzie należy szukać, gdzie je znaleźć, jak prawidłowo analizować pozyskane materiały i obrazy oraz gdzie znaleźć rzetelne prognozy dopasowane do potrzeb uprawianej działalności. Innymi słowy jak poruszać się z gąszczu ogromnej ilości wysokiej jakości informacji meteorologicznych dostępnych w sieci WWW, a z drugiej strony nie popaść w pułapkę słabej jakości informacji o pogodzie w mediach oraz spłycania i trywializowania informacji.


Kurs pod ta nazwą jest organizowany po raz pierwszy, ale mamy doświadczenie w edycjach znacznie szerszego, przeznaczonego dla studentów i doktorantów, kursu Uniwersytetu Warszawskiego „Meteorologia przez Internet – prognozuj dla siebie” oraz jednosemestralnego „Meteorologia w twoim hobby” – łącznie odbyło się już 16 edycji, w których wzięło udział od 2006 do 2016 roku ponad 1200 osób. Mamy nadzieję że zdobyte doświadczenia pomogą nam sprawnie i ciekawie poprowadzić zajęcia. Dołożymy starań, żeby uwzględnić Wasze potrzeby i zgłaszane wnioski.

Platforma internetowa Moodle zainstalowana na serwerze Akademii Nawigacji Elektronicznej zapewnia, po poznaniu jej możliwości, naprawdę wszechstronny kontakt i możliwość rzetelnego wchłonięcia wiedzy. Jednocześnie umożliwi zawarcie znajomości pomiędzy uczestnikami kursu, jakże przydatnych w pracy zawodowej realizowanej w różnych miejscach kraju i Europy. 

Kurs trwać będzie 10 tygodni, obejmie więc okres wiosny i wczesnego oraz pełnego lata. Pokażemy typowe procesy synoptyczne i typy pogody charakterystyczne dla tych pór roku oraz przypadki odstępstw od normy. Mamy nadzieję, że wzbudzone zainteresowanie pogodą pozwoli uczestnikom kursu na samodzielne zdobywanie informacji w kolejnych porach roku.

Poza standardowymi wykładami i pytaniami kontrolnymi do nich (w postaci trzech testów)  uczestnicy będą mieli do wykonania zadania indywidualne - na przykład rozpoznawania chmur i zjawisk oraz po podziale na grupy analizy elementów rozwoju sytuacji synoptycznej. W końcówce kursu słuchacze w grupach będą próbowali sami formułować w miarę precyzyjne prognozy na podróż różnymi środkami transportu po Europie. Wszystkie aktywności są oceniane punktowo, ocena każdego słuchacza jest dla niego dostępna. Zdobycie 50 punktów (połowy dostępnych) oraz udział w zespołowym projekcie końcowym z wynikiem powyżej 50% punktów są warunkami ukończenia kursu i otrzymania certyfikatu.

Postaramy się, aby każde realizowane przez słuchacza lub grupę zadanie czy całościowy projekt dotyczył rzeczywistej sytuacji meteorologicznej, ewoluującej w czasie „odrabiania” projektu. Tym samym atmosfera z jej stałą zmiennością będzie specyficznym laboratorium naszego kursu. Nie będzie możliwe zostawianie pracy „na później” bowiem atmosfera nie czeka, ciągle stawia nowe zadania, ich rozwiązań nie można odkładać na później.

Kurs zaprojektowany i prowadzony był przez wspomniane 16 edycji przez doświadczonego oficera-meteorologa lotniczego Macieja Ostrowskiego, obecnie eksperta Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych, instruktora żeglarstwa, autora wielu artykułów oraz regularnych komentarzy do prognoz numerycznych ICM Uniwersytetu Warszawskiego (www.meteo.pl ) . Prowadzący posiada wieloletnie, znaczne doświadczenie żeglarskie, był uczestnikiem pierwszej polskiej wyprawy na Antarktydę w 1976 roku, zakładał tam stację PAN im. Arctowskiego. Od wielu lat współpracuje z Kapitanem Krzysztofem Baranowskim w organizacji Szkół pod Żaglami w edycji XXI wieku. W kolejnych sześciu rejsach był oficerem, meteorologiem i nauczycielem, pozostałe dwa prowadził jako router przez Morze Północne, Szetlandy i Atlantyk. W kontaktach z uczestnikami, testach, zadaniach wspomagać będzie uczestników absolwent jednego z poprzednich kursów, kapitan jachtowy Grzegorz Pawlak, także doświadczony żeglarz i entuzjasta meteorologii. 

Nie czekaj - zrób dwa kroki:

- zarejestruj darmowe konto na portalu

- zapisz się na kurs.

Program kursu (tygodnie)

  1. Tworzenie danych meteorologicznych i ich zbieranie, formy zobrazowania. Mapy, diagramy, profile, zobrazowania, komputerowe, dostęp do informacji meteorologicznych poprzez strony www. Oczekiwania pogodowe przy aktywnościach na wodzie. Budowa i skład atmosfery. Bilans energetyczny. 
  2. Stratyfikacja i równowaga atmosfery, woda w atmosferze. Powstawanie, rozwój i rozpoznawanie chmur. Chmury konwekcyjne i związane z nimi niebezpieczne zjawiska. Rodzaje chmur a występujące opady przelotne lub ciągłe.
  3. Ruch w atmosferze. Pole ciśnienia, wyże i niże. Powiązanie pola ciśnienia z polem wiatru, wiatr uwarunkowany synoptycznie i lokalnie.  Ogólna cyrkulacja atmosfery, strefy klimatyczne globu. Masy powietrza. 
  4. Tworzenie się układów ciśnienia (niżów i wyżów atmosferycznych), centra działania atmosfery. Front polarny, prąd strumieniowy. Fronty atmosferyczne. Zjawiska na poszczególnych typach frontów i ich oddziaływanie na aktywności na wodzie.
  5. Dobowy cykl zmienności warunków meteorologicznych: warstwa graniczna, rola inwersji, temperatura maksymalna i minimalna, wilgotność i widzialność. Zmienność pogody w strefie klimatycznej umiarkowanych szerokości geograficznych wiosną i latem. Ekstremalne zjawiska pogodowe w obszarze mórz Europy i wschodniego Atlantyku. 
  6. Warunki pogodowe w ciepłej porze roku w układach wyżowych oraz w niżach poza strefami frontowymi. Specyficzne, zależne od sezonu warunki pogodowe w Polsce, w szczególności na Pojezierzach i wybrzeżu latem; 
  7. Satelity meteorologiczne – podstawy działania. Rozpoznawanie systemów synoptycznych i chmur na zdjęciach satelitarnych. Radary meteorologiczne – podstawy działania. Rozpoznawanie systemów małej skali i konwekcyjnych przez radary.
  8. Zjawiska w strefie przybrzeżnej spowodowane dobową zmiennością pogód wewnątrz masy powietrza. Przykłady rozpoznawania chmur i zjawisk lokalnych w strefie przybrzeżnej i na pełnym morzu
  9. Systemy obliczeń prognostycznych – modele globalne, mezoskalowe i lokalne. Mapy prognoz, linii prądu, meteorogramy. 
  10. Dokładność prognoz numerycznych w porównaniu z innymi typami prognoz, zadanie praktyczne porównania prognoz dla urozmaiconego terenu wyspiarskiego 
  11. Zakończenie kursu, prezentacja projektów końcowych, ocena uczestników kursu

Rozpoczęcie kursu: 19 marca 2021 roku

Cena kursu: 525 zł (przy zapisaniu się do  7 marca godz. 23:59), po 7 marca - 790 zł.

Kadra kursu

ppłk rez. mgr inż. MACIEJ OSTROWSKI

Doświadczony meteorolog lotniczy, były kierownik Centralnego Biura Meteo lotnictwa wojskowego. Po zakończeniu służby wojskowej poświęcił się dydaktyce i popularyzacji wiedzy w obszarze meteorologii, od 1997 kilka razy w tygodniu publikuje komentarz do numerycznych prognoz pogody ICM UW. Autor podręcznika „Meteorologia dla lotnictwa sportowego” (1999, 2004) i blisko stu artykułów popularyzatorskich. Prowadził szkolenie e-learningowe z meteorologii w ramach  COME UW, jest ekspertem Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych, a także instruktorem i znanym meteorologiem żeglarskim.

kpt.j. GRZEGORZ PAWLAK

Kapitan jachtowy i motorowodny. Zajmuje się morską nawigacją elektroniczną. Jest autorem polskiej wersji oprogramowania nawigacyjnego MaxSea TimeZero (Złoty Medal BoatShow w Poznaniu 2010). Autor książki „Morska nawigacja elektroniczna w praktyce” Poznań, 2011 (Nominacja do Nagrody im. Leonida Teligi - 2012). Współpracownik magazynu „Jachting” - pisze na temat nawigacji i elektroniki jachtowej. Prowadzi szkolenia i warsztaty praktyczne z nawigacji elektronicznej 

[ Zmodyfikowano: niedziela, 25 kwietnia 2021, 23:14 ]
 
Obraz Grzegorz Pawlak
Napisane przez: Grzegorz Pawlak ( poniedziałek, 3 grudnia 2018, 10:00 )
Wpis widoczny dla wszystkich na świecie

1. Jak szybkie łącze internetowe jest potrzebne aby uczestniczyć w kursie?

Ze względu na sposób komunikacji łącze internetowe powinno mieć prędkość min 1 MB/s (prędkość pobierania). Jeśli strony www wczytują się szybko i daje się na przykład oglądać filmy YouTube to nie powinno być problemu.

2. Jakie parametry powinien mieć komputer np. rozdzielczość ekranu rodzaj procesora?

Do celów zajęć komputer musi sprawnie obsługiwać przeglądarkę. Rozdzielczość min 1024 x 768. Inne zajęcia polegają na czytaniu materiałów i opracowywaniu zadań przy pomocy standardowego edytora tekstu.

3. Ile trzeba poświęcić czasu w godzinach na cały kurs?

Jest to trudne do oszacowania, ponieważ spodziewamy się, że uczestnicy będą prezentowali zróżnicowany poziom, dla niektórych przedstawiane materiały będą powtórką, dla innych nowością. W sumie szkolenie powinno zająć czas rzędu paru godzin tygodniowo

4. Czy trzeba codziennie uczestniczyć w zajęciach? czy wystarczy tylko w weekendy – ile godzin?

W kursie można brać udział w dowolnym momencie gdy mamy na to czas. .

5. Czy podczas kursu pracuje się samodzielnie czy w grupach?

Kurs nawigacji elektronicznej zakłada prace indywidualną, kurs meteorologiczny także prace w grupach. Oczywiście każdy uczestnik może liczyć na pomoc prowadzącego. Można zadawać pytania i konsultować materiały.

6. Czy wachty nocne są narzucane jeśli chodzi o termin czy można samemu decydować – możliwe kolizje z pracą?

Ten kurs nie wymaga prowadzenia wacht nocnych :)

7. Czy zadania są oceniane na bieżąco i wysyłany jest komentarz?

Zadania oceniane będą na bieżąco. Część zadań będzie oceniana automatycznie (testy), natychmiast po wykonaniu. Zadania opisowe będą oceniane i komentowane indywidualnie przez prowadzących, z niewielkim poślizgiem rzędu tygodnia.

8. Czy materiały dostaje się w wersji papierowej czy tylko elektronicznej?

Materiały udostępniamy w wersji elektronicznej, można je oczywiście drukować na własną rękę. Wszystkie materiały, dyskusje na forach, odpowiedzi będą jeszcze dostępne przez około dwa tygodnie po zakończeniu rejsu.

Jeśli masz inne pytania napisz do nas: info@enavigare.pl

[ Zmodyfikowano: niedziela, 12 kwietnia 2020, 19:12 ]
 
Obraz Grzegorz Pawlak
Napisane przez: Grzegorz Pawlak ( niedziela, 2 grudnia 2018, 18:44 )
Wpis widoczny dla wszystkich na świecie

Od wejścia do tego kursu Cię tylko dwa kroki:

Nie czekaj! Zarejestruj się

Czy coś ryzykujesz? 

NIE - zaraz po rejestracji, bez uiszczania żadnych opłat,  będziesz miał gratis dostęp do kursu dedykowanego dla użytkowników TimeZero, będziesz mógł zapoznać się z wybranymi materiałami i zasadami działania kursu,

NIE -  proponuję Ci 30 dniową bezwarunkową gwarancję zwrotu - gdybyś uznał że kurs nie spełnia Twoich oczekiwań to zwrócę ci wpłacone pieniądze. Daję tak śmiałą gwarancję bo jestem pewien że będziesz zadowolony (UWAGA: dotyczy wyłącznie Kursu nawigacji elektronicznej).



[ Zmodyfikowano: czwartek, 12 listopada 2020, 09:31 ]
 
Obraz Grzegorz Pawlak
Napisane przez: Grzegorz Pawlak ( niedziela, 2 grudnia 2018, 17:30 )
Wpis widoczny dla wszystkich na świecie

 

 


Czy kurs Nawigacja elektroniczna jest dla Ciebie?

Czy zdarzyło Ci się zastanawiać?

  • z której strony minąć samotną zieloną boję i czy zawsze boja zielona i czerwona wytyczają tor wodny?
  • co dokładnie oznacza 5,7 na wyświetlaczu echosondy i czy przejście jest bezpieczne?
  • o której godzinie dzisiaj można wejść do mariny jeśli w locji napisano że jest to możliwe godzinę przed HW i godzinę po?
  • kiedy ruszyć aby na wodach pływowych najszybciej dopłynąć do celu?
  • jakim kursem najlepiej płynąć pod wiatr i kiedy zrobić zwrot? 

Czy chciałbyś:

  • mieć zawsze pewność że żeglujesz bezpiecznie?
  • biegle posługiwać się dostępnymi systemami nawigacyjnymi?
  • poprawnie interpretować informacje otrzymywane z systemów nawigacyjnych?

Ten kurs jest dla Ciebie. Nauczę cię jak:

  • samodzielnie zainstalować i skonfigurować system nawigacyjny
  • podłączyć urządzenia takie jak GPS czy AIS
  • planować, weryfikować plan przejścia (trasę)
  • bezpiecznie prowadzić nawigację
  • posługiwać się systemem AIS i radarem
  • korzystać z urządzeń mobilnych jak iPad lub iPhone
  • wykorzystywać wyświetlacze wielofunkcyjne (chartplotery)
  • korzystać z prognoz pogody i prowadzić routing pogodowy
  • samemu uruchomić symulator aby ćwiczyć nawigację w wolnych chwilach w domu.

Co otrzymasz?

  • trzy miesięczny nielimitowany dostęp do wszystkich materiałów kursu, w tym
  • 36 filmów instruktażowych, wiele artykułów i dokumentacji (wciąż dodaję nowe!)

W ramach kursu poproszę Cię o rozwiązanie 5 zadań praktycznych i 3 testów zawierających ponad 100 pytań. 
Po zakończeniu kursu, oprócz umiejętności teoretycznych i praktycznych otrzymasz certyfikat ukończenia kursu.

Zarejestruj się i rozpocznij naukę. Nie warto czekać.

Na własne oczy widziałem kilka jachtów, które utknęły na mieliźnie. Chciałbym aby Tobie nigdy się nie przytrafiła taka sytuacja.

rozbity jacht




Program kursu

Wprowadzenie do kursu

  • Wstęp: Od prowadzącego 
  • kpt. Grzegorz Pawlak - informacja o prowadzącym 
  • Ogłoszenia prowadzącego Forum
  • Forum kursu
  • Jaka jest Twoja wiedza w dziedzinie nawigacji? Głosowanie
  • Czat z prowadzącym i innymi uczestnikami kursu
  • Zdalna pomoc w przypadku problemów 

Powtórka nawigacji klasycznej

  • Przypomnienie podstaw z nawigacji klasycznej 
  • Przypomnienie podstaw z nawigacji klasycznej
  • Notatka podejściowa 
  • Zadanie - Przygotuj notatkę podejściową
  • Test z podstaw nawigacji klasycznej Test (Quiz)
  • Nie ukończone: Test z podstaw nawigacji klasycznej

Podstawy nawigacji elektronicznej

  • Słownik pojęć
  • Pojęcia nawigacji elektronicznej 
  • Alarm kotwiczny w praktyce 
  • Test z podstaw nawigacji elektronicznej Test (Quiz)
  • Nawigacja na urządzeniach mobilnych - Raport 2017
  • Mapy elektroniczne

 Mapy elektroniczne - wprowadzenie 

  • Wybierz mapy na kolejny rejs Zadanie
  • Tryb zgłaszania poprawek dla map nawigacyjnych 
  • Aktualizacja map Navionics dla chartploterów 
  • Instalacja map Navionics+ na karcie 

Urządzenia jachtowe

  • Przykładowe wyposażenie jachtu żaglowego 
  • Zadanie - Co się dzieje z naszą echosondą?
  • Antena Glomex 4D 
  • Internet na jachcie 

Chartplotery

  • Wskaźnik wielofunkcyjny (chartplotter) Furuno MDF12 
  • Wskaźnik wielofunkcyjny (chartplotter) Furuno TZ Touch 
  • Czartplottery Raymarine z oprogramowaniem LightHouse 
  • Chartplotter Raymarine AXIOM 

Planowanie trasy

  • Plan podróży jachtu/statku 
  • Planowanie trasy za pomocą Navionics ChartViewer 
  • Zaplanuj trasę kolejnego etapu rejsu Zadanie
  • Synchronizacja trasy w różnych urządzeniach Plik
  • Automatyczne planowanie trasy w chartploterze Raymarine 

TimeZero Navigator dla Windows

 Filmy instruktażowe - Część I

  • Podstawowa instrukcja na temat instalacji, rejestracji, instalacji map. 
  • Instalacja programu
  • Rejestracja TimeZero Navigator
  • Instalacja map w programie TimeZero Navigator
  • Interfejs i podstawowe ustawienia programu

 Filmy instruktażowe - Część II

  • Instalacja GPS w TimeZero
  • Pierwsza trasa w TimeZero Navigator
  • Zaawansowane funkcje trasy
  • Zaawansowane ustawienia programu
  • Prowadzenie nawigacji w TimeZero Navigator
  • Dziennik pokładowy
  • Pobieranie i analiza prognozy pogody
  • Ustawienia dotyczące bezpieczeństwa
  • Pływy w TimeZero
Open CPN dla Windows

Filmy instruktażowe

  • Instalacja OpenCPN w Windows 10
  • Instalacja map NOAA
  • Podłączenie odbiornika GPS
  • Planowanie trasy
  • Prowadzenie nawigacji
  • Przydatne linki 
Navionics dla iPad/iPhone/Android

 Filmy instruktażowe

  • Instalacja na iPadzie
  • Planowanie trasy (ręcznie)
  • Planowanie trasy (automatycznie)
  • Prowadzenie nawigacji

iSailor dla iPada, iPhonea, Apple Watch

 iSailor - omówienie 

System AIS

  • AIS na jachcie 
  • Nowoczesny transponder easyTRX2S-IS-IGPS-IDVBT-N2K-WiFi 
  • Instalacja transpondera AIS na jachcie 
  • Przydatne linki 
  • Zadanie - Analiza sytuacji z wykorzystaniem AIS
  • Wykorzystanie AIS na poziomie operacyjnym Test (Quiz)
  • Przenośny transponder NOMAD 

Navtex

  • Navtex 
  • Podręcznik odbiornika Navtex - Furuno NX300 Plik
  • Test - Navtex na jachcie Test (Quiz)

Prądy i pływy

  • Powtórka pływów w wydaniu klasycznym 
  • Prądy i pływy w nawigacji elektronicznej 
  • Zadanie - Wejście do portu pływowego
  • Test - Prądy i pływy Test (Quiz)

Prognoza pogody

  • Prognozy pogody w postaci GRIB 
  • Prognozy pogody w urządzeniach mobilnych 

Wykresy biegunowe i optymalizacja

  • Wykresy biegunowe i optymalizacja 
  • Regaty samotników - opis 
  • Weź udział w wirtualnych regatach i wygraj Zadanie - na pewno nie będzie łatwo...

Radar

  • Radar na jachcie 
  • Podstawowe ustawienia radaru
  • Zastosowania radaru w nawigacji
  • Radar w zapobieganiu kolizjom
  • Radar w ustalaniu kolizyjności - 7 kroków
  • Zadanie - wykonaj nakres radarowy i określ kolizyjność obiektów

Błędy nawigacji elektronicznej

  • Najczęstsze błędy nawigacji elektronicznej 
  • Ucz się na cudzych błędach


Zakończenie: Ruszamy na morze !

  • Ankieta 
  • Podsumowanie od prowadzącego 

Aby zapisać się na kurs:

zarejestruj darmowe konto na portalu

zapisz się na kurs.

Cena kursu: 790 zł brutto


Zapisz się - nie czekaj

[ Zmodyfikowano: czwartek, 25 marca 2021, 23:54 ]