Strona blogu

Napisane przez: Grzegorz Pawlak (niedziela, 21 listopada 2021, 14:07)
Wpis widoczny dla wszystkich na świecie

W kwietniu 2021 roku zakończyła się czwarta edycję kursu „Wirtualny Rejs – żegluj przez internet i zdobywaj praktykę morską”. Kurs ukończyło 16 osób. Jest to pierwszy w Polsce (a może i na świecie) kurs, który przy zastosowaniu e-edukacji umożliwia w sezonie zimowym zdobycie i utrwalenie znacznej, wielokierunkowej wiedzy żeglarskiej na poziomie wymaganym dla kapitana. W trwającym 17 tygodni kursie, w tym 12 tygodni wirtualnie na morzu, znalazło się:

  • 23 wykłady (łącznie na 90 stronach)
  • 16 materiałów ABC (na 90 stronach)
  • 700 slajdów prezentacji
  • 17 audycji, nagrań i artykułów
  • 6 zadań załogowych
  • 11 zadań indywidualnych
  •  12 testów
  • 5 seminariów online
  • regaty samotników.

Załogi intensywnie pracowały na swoich forach i poza nimi wypracowując coraz lepsze rozwiązania dotyczące żeglowania w trudnych warunkach zimy na Morzu Śródziemnym i wczesnej wiosny na Biskajach i Kanale Angielskim. Uczestnicy kursu i prowadzący dokonali łącznie ponad 84 tysięcy logowań do systemu szkoleniowego. Powyżej 200 punktów na 250 możliwych zdobyło aż siedmiu uczestników, poziom aktywnych załogantów kursu był bardzo wysoki.

W sezonie 2022/23 Wirtualny Rejs znów zaprasza na swój pokład. Kurs rozpocznie się 12.11.2022 i zakończy 24.03.2023 roku.

Kadra WIRTUALNEGO REJSU:

  • Krzysztof Baranowski, 
  • Marian Mańkowski, 
  • Maciej Ostrowski, 
  • Grzegorz Pawlak

Aby zapisać się na kurs dokonaj wpłaty przelewem na rachunek

Unicorn Poznań Sp. z o.o., Rymarkiewicza 5a, 60-681 Poznań

49109013460000000119105816

w tytułem wpisz: Wirtualny Rejs 22/23.

Cena kursu 1499 zł brutto (przy zapisie do 1 listopada 2022 roku - 1299 zł brutto).

Uwaga:
Organizator zastrzega sobie możliwość odwołania kursu gdy nie zbierze się wymagana liczba uczestników.


[ Zmodyfikowano: poniedziałek, 31 października 2022, 23:02 ]
 
Napisane przez: Grzegorz Pawlak (poniedziałek, 11 października 2021, 12:59)
Wpis widoczny dla wszystkich na świecie

Poznaj tajemnicę wielkich żeglarzy  


     

Naucz się pogodowego planowania drogi Twojego jachtu


  • Kurs jest adresowany do osób pragnących nabyć umiejętność samodzielnego prowadzenia pogodowego planowania drogi jachtu w pływaniu regatowym i turystycznym  
  • Kurs odbywa się na platformie Windows 7 lub wyżej
  • Użyta  jest metoda autorska, inspirowana technikami stosowanymi w regatach Volvo Ocean Race i Vendée Globe 
  • Użyte są tylko sprawdzone oprogramowania,  w wersji darmowej 

Autorem Kursu i wykładowcą jest Adam Michel: 


  • doświadczony żeglarz, uczestnik Whitbread Round the World Race 1973-74 (dziś Volvo Ocean Race), 
  • popularyzator nawigacji elektronicznej jachtu żaglowego, planowania pogodowego drogi  oraz zagadnień strategii  jachtu żaglowego
  • autor takich książek jak: 
    • "Komputer na jachcie żaglowym",
    •  "Weather Routing, Pogodowe planowanie drogi jachtu żaglowego", 
    • "Weather Routing w strategii morskiego jachtu żaglowego" 
  • autor wielu artykułów i przewodników internetowych z zakresu nawigacji elektronicznej (więcej na https://www.adammichel.eu).
Kurs rozpoczyna się 25.10.2021 i będzie trwał do 23.01.2021 z przerwą świąteczną

Program kursu obejmuje:
  • materiał w postaci artykułów i filmów
  • seminaria online w formie wideokonferencji
  • 11 zadań do wykonania
  • 6 testów utrwalających i weryfikujących wiedzę

Szczegółowy program kursu:

1. Co to jest Weather Routing

2. Instalacja i konfiguracja QtVlm

3. Griby 

- jak korzystać z gribów? 

- Co to są griby? 

- Modele gribów, 

- Ładowanie gribów, 

- Griby na Bałtyku

4. Wykres biegunowy 

- Jak sporządzić i udoskonalać Polar Plot, 

- VMG - Velocity Made Good, 

- Mapa doboru żagli

5. Pruning, Multirouting, czyli Best Start

6. Maksymalna i minimalna siła wiatru, maksymalne falowanie, bariery, Pathway, Upraszczanie i optymalizowanie drogi

7. Zjawiska pogodowe 

- Najczęstsze zjawiska pogodowe i ich wpływ na strategię jachtu

- Przyczyny powstawania wiatru (przypomnienie)

- Procesja niżów

- Niże wtórne

- Specyficzne układy baryczne

- Chmura kłębiasta

- Kaprysy wiatru

8. Wpływ brzegu - O wpływie brzegu na  strategię jachtu

9. Efekty lokalne w mezoskali

10. Efekty lokalne w mikroskali

- Bryza termiczna

- Wiatry katabatyczne

11. Falowanie i prąd - O wpływie falowania i prądu na wybór drogi

- Falowanie

- Prąd

- Hydrologiczne efekty lokalne

- Droga w poprzek prądu pływowego

- Najkrótsza droga nad dnem i najkrótsza droga po wodzie

- Wpływ fazy pływu i dna na wybór drogi

12. Strategia morskiego jachtu żaglowego

- Co to jest strategia morskiego jachtu żaglowego?

- Wdrożenie strategii

- Przykładowa strategia - Bałtyk

- Gdy nie mamy dostępu do internetu naziemnego

13. Nawigacja na QtVlm 

- Jak podłączyć GPS

- Dashboard

- Instrumenty

- Wyświetlanie map

- Reckoning

- Odczyt i eksport drogi

- Sterowanie jachtem

14. Dla mistrzów - Dla mistrzów routingu i QtVlm

- Start Line Mode

- AIS

15. Weather routing w TimeZero Navigator/Professional


Aby zapisać się na kurs:

zarejestruj darmowe konto na portalu

zapisz się na kurs.

Cena kursu 890 zł brutto  750 zł brutto (przy zapisie do 20 października 2021 roku godz. 23:55 ) 

[ Zmodyfikowano: sobota, 16 października 2021, 19:46 ]
 
Napisane przez: Grzegorz Pawlak (środa, 31 marca 2021, 10:42)
Wpis widoczny dla wszystkich na świecie

W poniedziałek 29.04.2021 odbyło się seminarium internetowe dotyczące ekosystemu TimeZero. 

Podczas seminarium pokazałem jak połączyć różne urządzenia w jeden system i jak automatycznie synchronizować dane.

Oto jego zapis:

 

 



[ Zmodyfikowano: piątek, 2 kwietnia 2021, 13:54 ]
 
Napisane przez: Grzegorz Pawlak (piątek, 2 października 2020, 22:06)
Wpis widoczny dla wszystkich na świecie

Banner WR


WIRTUALNY REJS w długie zimowe wieczory

z kadrą Wirtualnego Rejsu kapitanami Krzysztofem Baranowskim,

Marianem Mańkowskim i Grzegorzem Pawlakiem

oraz meteorologiem Maciejem Ostrowskim

rozmawia redaktor naczelny Jachtingu, Maciej Biechowski

 

 logo

Mniej więcej co dwa lata wypływa na „Ocean Internetu” specyficzny, jedyny w Polsce WIRTUALNY REJS. Co to za przedsięwzięcie, jak się w nim znaleźć i poruszać, jakie osiągamy z tego szkolenia korzyści. Słyszałem, że w tym roku chcecie piąty raz wirtualnie popłynąć.

 

Wirtualny Rejs to unikalne, prawdopodobnie nawet w skali światowej, szkolenie prowadzone przez grupę entuzjastów edukacji żeglarskiej, specjalistów w swoich dziedzinach, w czwartej edycji, podobnie jak poprzednio organizatorem kursu będzie Akademia Nawigacji, która udostępnia wydajną i stabilną internetową platformę zdalnego nauczania Moodle. Szkolenie w tej formie skierowane jest do żeglarzy z doświadczeniem morskim, którzy zamierzają w przyszłości podjąć się samodzielnego prowadzenia rejsu po wymagających morzach czy na oceanie. Poświęcając zimową porą, z domowego zacisza godzinę lub dziennie dwie doskonalimy kwalifikacje żeglarskie dla przygotowanie się do samodzielnego prowadzenia jachtu, a także przemyślenia organizacji rejsu. W założeniach programowych i w sposobie szkolenia uwzględniono maksymalnie dużo problemów, z którymi może spotykać się kapitan, zamierzający płynąć przez Morze Śródziemne, Ocean do Amsterdamu. 

Mapa rejsu 2022

Uczestnicy Wirtualnego Rejsu będą podzieleni na 4-6 osobowe załogi, zostaną zaokrętowani na takie same jachty. Załogi wspólnie wirtualnie żeglują na wyznaczonej trasie, podejmują skonsultowane decyzje co do wariantu trasy, manewrów, pokonują trudności stwarzane przez aktualną pogodę, prądy, pływy czy przepisy, opisują to w ramach rozwiązywanych zadań i przekazują w odpowiednim czasie dla prowadzących, którzy oceniają, chwalą i dają kolejne punkty lub czasem zwracają uwagę na uchybienia.

 

Jaki jest program kursu? Kto stanowi kadrę rejsu?

Tematyka kursu obejmuje zarówno okres przygotowania do żeglugi, w tym logistykę, budżet rejsu, wyposażenie jachtu jak też przypomnienie i zastosowanie wiedzy z zakresu teorii żeglowania oraz manewrowania jachtem. Jest to część ABC, trwająca w czasie pierwszych dwóch tygodni, gdy załogi się organizują. Pływamy w trudnych, późnojesiennych czy zimowych warunkach, obserwując rzeczywistą pogodę na niespokojnym Morzu Śródziemnym, tam (oczywiście wirtualnie) mamy do czynienia z meteorologią, nawigacją tradycyjną i nawigacją elektroniczną, z locją morską oraz sygnalizacją, łącznością i komunikacją. Szczegółowy program 15-17 tygodniowego Rejsu znajduje się na stronie internetowej (www.wirtualnyrejs.pl ).

Kadrę rejsu stanowią doświadczeni żeglarze. Komandorem rejsu jest kapitan Krzysztof Baranowski, wspomaga nas swoją wiedzą i ogromnym doświadczeniem, prowadzi też sprawy logistyki, nawigacji tradycyjnej i locji. Jego domeną są też zagadnienia psychologii i reakcji międzyludzkich w czasie długotrwałego rejsu (a to też wychodzi w rejsie wirtualnym). Trzeba powiedzieć, że jego felieton „Uczucia Oceaniczne” zamieszczony w I edycji WR stał się kanwą nadzwyczaj ciekawej książki o tym samym tytule wydanej w 2016 roku.

Kolejnym bardzo doświadczonym kapitanem Żeglugi Wielkiej i jednocześnie jachtowym jest Marian Mańkowski, który zajmuje się problemami ratownictwa, bezpieczeństwa, sytuacjami kolizyjnymi oraz łącznością ze stacjami brzegowymi – zarówno w sprawie ruchu jak i łącznością w niebezpieczeństwie. W jego domenie będzie też anglojęzyczna komunikacja i korespondencją morska. Kapitan Mańkowski po jednej z edycji zorganizował dla chętnych całodniowe pływanie w ośrodku szkoleniowym kapitanów niedaleko Iławy, gdzie na modelach, z zachowaniem odpowiednich przeliczników skali i czasu można było naocznie zobaczyć jak zachowuje się ciężki statek mając przed dziobem manewrujący jacht, czy ma szanse coś przedsięwziąć (zdjęcie).

Kapitan Grzegorz Pawlak zajmuję się głównie nawigacją elektroniczną, jego firma Navigare.pl dostarcza stosowne mapy i inne materiały pomocnicze (fragmenty locji itp). Bez takiego wsparcia ze strony elektroniki i odpowiednio przygotowanych zasobach map morskich nie można przeprowadzić Wirtualnego Rejsu.  

Każdy kapitan będąc na morzu często spogląda w niebo i ekran laptopa wyglądając zmian pogody. Także w Wirtualnym Rejsie decyzje są zależne od rzeczywistego biegu pogody, tak płyniemy jak pozwalają wiatry i warunki, czyli realna atmosfera jest jednorazowym „laboratorium” naszego rejsu. Meteorologią żeglarską tradycyjnie zajmuje się Maciej Ostrowski, znany naszym czytelnikom z wielu felietonów „Chmurne Szpalty” zamieszczanych w Jachtingu. Pomoże też załogantom w opanowaniu działania poprzez platformę internetową.

 

Jak kurs jest zorganizowany? Na czym polega jego unikalność?

Od rozpoczęcia kursu uczestnicy na forum „Tawerny portowej” przedstawiają się, nawiązują znajomości i sympatie, poznają platformę edukacji elektronicznej. Przed wypłynięciem dobierają się w załogi, wybierają osobę pełniącą rolę kapitana, z możliwością zmiany w trakcie rejsu. Co tydzień pojawiają się nowe wykłady omawiające aktualną problematykę, w następnym tygodniu wystawiane są punktowane zadania indywidualne sprawdzane przez kadrę lub testy, sprawdzane przez komputer.

Jednak najważniejsze są zadania grupowe, załogi w formie prezentacji lub wypisu z dziennika jachtowego przedstawiają swoje pomysły na żeglowanie po analizie warunków pogodowych, pływów, ograniczeń ruchowych i przedstawiają decyzje o dalszym kursie względem akwenu, wiatru, fali. Najlepsze rozwiązanie przedstawiane jest jako zasób kursu dla wszystkich.

W naszym zamiarze jest analizowanie tylko trudniejszych elementów żeglugi, tak więc każdy z tygodni to jeden etap rejsu, zawsze zawierający wyjście lub wejście do portu lub żeglugi w obszarach cieśnin, przylądków, wysp czy prądów pływowych. Do dyspozycji uczestników są mapy danego odcinka, plany portów, opisy z locji.

Uczestnicy mają do dyspozycji fora dyskusyjne, w tym „Poczty butelkowej”, na którym można zadawać pytania, sugestie i oczekiwać rozwinięcia dyskusji oraz odpowiedzi od kadry. Istotną wartością kursu jest wymiana spostrzeżeń i doświadczeń między uczestnikami - w poprzednich edycjach załoganci wielokrotnie prowadzili burzliwe dyskusje, moderowana przez kadrę. Do dyspozycji uczestników są także filmy instruktażowe związane na przykład z nawigacją elektroniczną, wywiady radiowe prowadzących i przedruki tematycznie dobranych artykułów, między innymi z Jachtingu.

 

Nazwa Wirtualny Rejs sugeruje, że rejs odbywa się w przestrzeni internetowej. Ja to praktycznie wygląda?

Kurs dostępny jest dla każdego (po zalogowaniu) z każdego miejsca, wystarczy mieć komputer czy tablet z dobrym dostępem do WWW. Nie wymaga się stałego „dyżurowania” przy komputerze, zarówno wykłady, materiały dodatkowe oraz fora dyskusyjne są dostępne na platformie przez cały kurs, można do nich sięgnąć w dowolnej, dogodnej chwili. Oczywiście niektóre aktywności mają wyznaczony czas – dotyczy to wyjścia z portu, określenia kursu płynięcia, inne z aktywności należy rozwiązać w tygodniowym okienku czasowym (na przykład testy, zadania indywidualne).

Nasi załoganci zapisywali się do udziału w wirtualnych regatach samotników (organizowanych publicznie w internecie) na trasie San Sebastian – Brest, kończąc je z całkiem niezłymi wynikami. Zajęte w tym etapie regat miejsce dodaje nieco punktów od ogólnej oceny. Inne zadania obejmują korespondencji z VTS w czasie przechodzenia cieśnin, elementy routingu pogodowego, kotwiczenia przy wyspie oceanicznej, zapobiegania kolizjom, postępowaniu w sytuacjach awaryjnych, nawigacji w warunkach prądów pływowych.

 

Ile czasu należy poświęcić na udział w Wirtualnym Rejsie ?

Oceniamy, że dla pełnego wchłonięcia przekazanej wiedzy i uzyskania ilości punktów zadecydowanie powyżej 50% należy codziennie poświęcić czas zazwyczaj przeznaczany na obejrzenie filmu w telewizji – czyli około 1,5 godziny. Nie musimy tego robić codziennie, ale w tygodniu przeznaczyć trzeba około 10 godzin. Ponosząc umiarkowany koszt kursu, poza udziałem on-line w Wirtualnym Rejsie każdy uczestnik ma dostęp do unikalnych materiałów i wykładów kursu, dyskusji na forum, treści zadań i najlepszych rozwiązań, które można przenieść do swojego komputera i korzystać w dalszej praktyce żeglarskiej - wszystko to w nowoczesnej formie elektronicznej.

 

Czy żeglarstwa można się uczyć teoretycznie?

Wirtualny Rejs nie zastąpi ćwiczenia manewrów portowych pod okiem instruktora, ani godzin praktyki na morzu, nie ma takich ambicji. Kurs ma za zadanie przygotowanie do samodzielnego prowadzenia jachtu i dać okazję do spokojnego przemyślenia sytuacji, na co zazwyczaj nie ma czasu w „realu” – natomiast w Wirtualnym Rejsie pod okiem doświadczonych kapitanów uczestnicy nabywają praktycznych umiejętności. Przecież aby przygotować komunikację z VTS, „rozkodować” komunikat Navtexa lub zebrać i przeanalizować dane pogodowe to nie trzeba znajdować się na jachcie. Zadania są zaczerpnięte z bieżących, rzeczywistych sytuacji na morzu i wieloletniego doświadczenia kadry. Także swobodna wymiana doświadczeń i uwag pomiędzy uczestnikami, moderowana przez kadrę jest bezcenna.

Certyfikat ukończenia kursu uzyskują te osoby, które uzyskały powyżej połowy możliwych do zdobycia punktów, ilość punktów jest „wybita” na pierwszej stronie certyfikatu. Najlepszy uczestnik poprzedniej edycji zdobył  219 punktów na 250 możliwych, a dwóch kolejnych przekroczyło 200 punktów.

Uważamy, że kształcenie poprzez Internet, szczególnie w tych dziedzinach wiedzy i umiejętności, które tak jak żeglarstwo jest zależne od stanu atmosfery i pływów, a także uwarunkowań ruchowych i prawnych ma przyszłość. Nabywając umiejętności przygotowania i planowania kolejnych etapów w urozmaiconym otoczeniu zwiększamy swoje bezpieczeństwo. Kolejną edycję Wirtualnego Rejsu planujemy rozpocząć jesienią, zakończy się w kwietniu. W czasie pandemii z pracą zdalną większość z nas już się zapoznała i nie stanowić to będzie dużego utrudnienia. Zapraszamy do udziału, jeśli chciałbyś otrzymywać bieżące informacje o Wirtualnym Rejsie zapisz się na newsletter. 

KURS 2022/23 ODWOŁANY

Uwaga:
Organizator zastrzega sobie możliwość odwołania kursu gdy nie zbierze się wymagana liczba uczestników.




[ Zmodyfikowano: niedziela, 6 listopada 2022, 20:13 ]
 
Napisane przez: Grzegorz Pawlak (niedziela, 12 kwietnia 2020, 19:10)
Wpis widoczny dla wszystkich na świecie

Początek kursu: 12.04.2024 (6.04 - tydzień zerowy)

Zakończenie kursu: 29.06.2024

Zapraszamy na zdalny kurs „METEOROLOGIA DLA WODNIAKÓW” prowadzony przez doświadczonego meteorologa Macieja Ostrowskiego, w przeszłości oficera służby meteo lotnictwa wojskowego, obecnie dydaktyka, eksperta PKBWL oraz biegłego sądowego. Ponadto prowadzący posiada wieloletnie, znaczne doświadczenie żeglarskie, między innymi był uczestnikiem pierwszej polskiej wyprawy na Antarktydę w 1976 roku, zakładał tam stację PAN im. Arctowskiego. Jest instruktorem żeglarstwa, autorem wielu artykułów publikowanych w Magazynie Żeglarzy-Jachting oraz regularnych komentarzy do prognoz numerycznych ICM Uniwersytetu Warszawskiego (www.meteo.pl). Od wielu lat współpracuje z Kapitanem Krzysztofem Baranowskim w organizacji Szkół pod Żaglami w edycji XXI wieku. W kolejnych sześciu rejsach był oficerem, meteorologiem i nauczycielem, pozostałe dwa prowadził jako router przez Morze Północne, Szetlandy i Atlantyk.

Zdecydowaliśmy się na prowadzenie kursu aby dać uczestnikom szanse nauczenia się jakich informacji o pogodzie należy szukać, gdzie je znaleźć, jak prawidłowo analizować pozyskane materiały i obrazy oraz gdzie znaleźć rzetelne prognozy dopasowane do potrzeb. Innymi słowy jak poruszać się z gąszczu ogromnej ilości informacji meteo  dostępnych w sieci WWW, a z drugiej strony nie popaść w pułapkę słabej jakości informacji o pogodzie w mediach i wielotematycznych serwisach internetowych oraz spłycania i trywializowania informacji.

  
   


Kurs trwać będzie 10 tygodni obejmie okres wiosny i wczesnego oraz pełnego lata. Pokażemy typowe procesy synoptyczne i typy pogody charakterystyczne dla tych pór roku oraz przypadki odstępstw od normy. Mamy nadzieję, że wzbudzone zainteresowanie pogodą pozwoli uczestnikom kursu na samodzielne zdobywanie informacji w kolejnych porach roku.

Platforma internetowa MOODLE, na której odbywa się kurs jest dostępna dla każdego zainteresowanego problematyką zmienności pogody i jej prognozowaniem, ze szczególnym uwzględnieniem potrzeb wodniaków – zarówno żeglarzy pełnomorskich, jeziorowych, kajakarzy czy też kajtowców. Ponadto zapewnia naprawdę wszechstronny kontakt i możliwość rzetelnego wchłonięcia wiedzy. Jednocześnie umożliwi zawarcie znajomości pomiędzy uczestnikami kursu, jakże przydatnych w Waszych aktywnościach. 


Poza standardowymi wykładami i pytaniami kontrolnymi do nich (w postaci trzech testów)  uczestnicy będą mieli do wykonania trzy zadania indywidualne - na przykład rozpoznawania chmur i zjawisk oraz dwa zadania załogowe, w tym samodzielne formułowanie precyzyjnych prognoz na podróż różnymi środkami transportu po Europie. Wszystkie aktywności są oceniane punktowo, zdobywane punkty sumują się i mówią o zaangażowaniu się w proces nauczania. 


Z poprzednich kursów wiemy, że czasochłonność nauki zdalnej należy oceniać na godzinę dziennie, oczywiście ten czas można rozłożyć nierównomiernie, choć nie warto tworzyć zaległości. Ważnym elementem kursu jest możliwość swobodnej dyskusji na forum ogólnym i forach grup, przesyłania swoich spostrzeżeń i otrzymywania wnikliwych komentarzy prowadzących. Uzupełnieniem tego materiału będą także artykuły w postaci pdf dotyczące meteorologii, zamieszczane w „Jachtingu’ w poprzednich latach. 

Interesują nas osoby posiadające już doświadczenie i obycie w hobbystycznym czy zawodowym uprawianiu turystyki i rekreacji zawiązanej z wodą - zarówno jeziorami i rzekami jak i morzami i oceanami, nie jest to kurs dla wodniackich „żółtodziobów”. W czasach łatwego dostępu do informacji łatwo stać się jej bezrefleksyjnym konsumentem - nie inaczej jest w przypadku informacji meteo. Choć obecne prognozy są coraz dokładniejsze, wciąż często zdarza się, że pogoda potrafi nas zaskoczyć. Konsekwencje takich niespodzianek mogą mieć dramatyczne skutki, szczególnie w środowisku morskim. 

Aby tego uniknąć warto poznać prawa rządzące atmosferą – żyjemy bowiem w klimacie umiarkowanym, ale o nieumiarkowanych zmianach pogody……  Z A P R A S Z A M Y  NA  KURS

Cena kursu: 890 zł

Nie czekaj - zrób dwa kroki:

- zarejestruj darmowe konto na portalu

- zapisz się na kurs.

Program kursu (tygodnie)

  1. Tworzenie danych meteorologicznych i ich zbieranie, formy zobrazowania. Mapy, diagramy, profile, zobrazowania, komputerowe, dostęp do informacji meteorologicznych poprzez strony www. Oczekiwania pogodowe przy aktywnościach na wodzie. Budowa i skład atmosfery. Bilans energetyczny. 
  2. Stratyfikacja i równowaga atmosfery, woda w atmosferze. Powstawanie, rozwój i rozpoznawanie chmur. Chmury konwekcyjne i związane z nimi niebezpieczne zjawiska. Rodzaje chmur a występujące opady przelotne lub ciągłe.
  3. Ruch w atmosferze. Pole ciśnienia, wyże i niże. Powiązanie pola ciśnienia z polem wiatru, wiatr uwarunkowany synoptycznie i lokalnie.  Ogólna cyrkulacja atmosfery, strefy klimatyczne globu. Masy powietrza. 
  4. Tworzenie się układów ciśnienia (niżów i wyżów atmosferycznych), centra działania atmosfery. Front polarny, prąd strumieniowy. Fronty atmosferyczne. Zjawiska na poszczególnych typach frontów i ich oddziaływanie na aktywności na wodzie.
  5. Dobowy cykl zmienności warunków meteorologicznych: warstwa graniczna, rola inwersji, temperatura maksymalna i minimalna, wilgotność i widzialność. Zmienność pogody w strefie klimatycznej umiarkowanych szerokości geograficznych wiosną i latem. Ekstremalne zjawiska pogodowe w obszarze mórz Europy i wschodniego Atlantyku. 
  6. Warunki pogodowe w ciepłej porze roku w układach wyżowych oraz w niżach poza strefami frontowymi. Specyficzne, zależne od sezonu warunki pogodowe w Polsce, w szczególności na Pojezierzach i wybrzeżu latem; 
  7. Satelity meteorologiczne – podstawy działania. Rozpoznawanie systemów synoptycznych i chmur na zdjęciach satelitarnych. Radary meteorologiczne – podstawy działania. Rozpoznawanie systemów małej skali i konwekcyjnych przez radary.
  8. Zjawiska w strefie przybrzeżnej spowodowane dobową zmiennością pogód wewnątrz masy powietrza. Przykłady rozpoznawania chmur i zjawisk lokalnych w strefie przybrzeżnej i na pełnym morzu
  9. Systemy obliczeń prognostycznych – modele globalne, mezoskalowe i lokalne. Mapy prognoz, linii prądu, meteorogramy. 
  10. Dokładność prognoz numerycznych w porównaniu z innymi typami prognoz, zadanie praktyczne porównania prognoz dla urozmaiconego terenu wyspiarskiego 
  11. Zakończenie kursu, prezentacja projektów końcowych, ocena uczestników kursu


Kadra kursu

ppłk rez. mgr inż. MACIEJ OSTROWSKI

Doświadczony meteorolog lotniczy, były kierownik Centralnego Biura Meteo lotnictwa wojskowego. Po zakończeniu służby wojskowej poświęcił się dydaktyce i popularyzacji wiedzy w obszarze meteorologii, od 1997 kilka razy w tygodniu publikuje komentarz do numerycznych prognoz pogody ICM UW. Autor podręcznika „Meteorologia dla lotnictwa sportowego” (1999, 2004) i blisko stu artykułów popularyzatorskich. Prowadził szkolenie e-learningowe z meteorologii w ramach  COME UW, jest ekspertem Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych, a także instruktorem i znanym meteorologiem żeglarskim.

kpt.j. GRZEGORZ PAWLAK

Kapitan jachtowy i motorowodny. Zajmuje się morską nawigacją elektroniczną. Jest autorem polskiej wersji oprogramowania nawigacyjnego MaxSea TimeZero (Złoty Medal BoatShow w Poznaniu 2010). Autor książki „Morska nawigacja elektroniczna w praktyce” Poznań, 2011 (Nominacja do Nagrody im. Leonida Teligi - 2012). Współpracownik magazynu „Jachting” - pisze na temat nawigacji i elektroniki jachtowej. Prowadzi szkolenia i warsztaty praktyczne z nawigacji elektronicznej 

[ Zmodyfikowano: sobota, 16 marca 2024, 15:08 ]
 
Napisane przez: Grzegorz Pawlak (poniedziałek, 3 grudnia 2018, 10:00)
Wpis widoczny dla wszystkich na świecie

1. Jak szybkie łącze internetowe jest potrzebne aby uczestniczyć w kursie?

Ze względu na sposób komunikacji łącze internetowe powinno mieć prędkość min 1 MB/s (prędkość pobierania). Jeśli strony www wczytują się szybko i daje się na przykład oglądać filmy YouTube to nie powinno być problemu.

2. Jakie parametry powinien mieć komputer np. rozdzielczość ekranu rodzaj procesora?

Do celów zajęć komputer musi sprawnie obsługiwać przeglądarkę. Rozdzielczość min 1024 x 768. Inne zajęcia polegają na czytaniu materiałów i opracowywaniu zadań przy pomocy standardowego edytora tekstu.

3. Ile trzeba poświęcić czasu w godzinach na cały kurs?

Jest to trudne do oszacowania, ponieważ spodziewamy się, że uczestnicy będą prezentowali zróżnicowany poziom, dla niektórych przedstawiane materiały będą powtórką, dla innych nowością. W sumie szkolenie powinno zająć czas rzędu paru godzin tygodniowo

4. Czy trzeba codziennie uczestniczyć w zajęciach? czy wystarczy tylko w weekendy – ile godzin?

W kursie można brać udział w dowolnym momencie gdy mamy na to czas. .

5. Czy podczas kursu pracuje się samodzielnie czy w grupach?

Kurs nawigacji elektronicznej zakłada prace indywidualną, kurs meteorologiczny także prace w grupach. Oczywiście każdy uczestnik może liczyć na pomoc prowadzącego. Można zadawać pytania i konsultować materiały.

6. Czy wachty nocne są narzucane jeśli chodzi o termin czy można samemu decydować – możliwe kolizje z pracą?

Ten kurs nie wymaga prowadzenia wacht nocnych :)

7. Czy zadania są oceniane na bieżąco i wysyłany jest komentarz?

Zadania oceniane będą na bieżąco. Część zadań będzie oceniana automatycznie (testy), natychmiast po wykonaniu. Zadania opisowe będą oceniane i komentowane indywidualnie przez prowadzących, z niewielkim poślizgiem rzędu tygodnia.

8. Czy materiały dostaje się w wersji papierowej czy tylko elektronicznej?

Materiały udostępniamy w wersji elektronicznej, można je oczywiście drukować na własną rękę. Wszystkie materiały, dyskusje na forach, odpowiedzi będą jeszcze dostępne przez około dwa tygodnie po zakończeniu rejsu.

Jeśli masz inne pytania napisz do nas: info@enavigare.pl

[ Zmodyfikowano: niedziela, 12 kwietnia 2020, 19:12 ]
 
Napisane przez: Grzegorz Pawlak (niedziela, 2 grudnia 2018, 18:44)
Wpis widoczny dla wszystkich na świecie

Od wejścia do tego kursu Cię tylko dwa kroki:

Nie czekaj! Zarejestruj się

Czy coś ryzykujesz? 

NIE - zaraz po rejestracji, bez uiszczania żadnych opłat,  będziesz miał gratis dostęp do kursu dedykowanego dla użytkowników TimeZero, będziesz mógł zapoznać się z wybranymi materiałami i zasadami działania kursu,

NIE -  proponuję Ci 30 dniową bezwarunkową gwarancję zwrotu - gdybyś uznał że kurs nie spełnia Twoich oczekiwań to zwrócę ci wpłacone pieniądze. Daję tak śmiałą gwarancję bo jestem pewien że będziesz zadowolony (UWAGA: dotyczy wyłącznie Kursu nawigacji elektronicznej).



[ Zmodyfikowano: czwartek, 12 listopada 2020, 09:31 ]
 
Napisane przez: Grzegorz Pawlak (niedziela, 2 grudnia 2018, 17:30)
Wpis widoczny dla wszystkich na świecie
  
  

 

 


Czy kurs Nawigacja elektroniczna jest dla Ciebie?

Czy zdarzyło Ci się zastanawiać?

  • z której strony minąć samotną zieloną pławę i czy zawsze pławy zielona i czerwona wytyczają tor wodny?
  • co dokładnie oznacza 5,7 na wyświetlaczu echosondy i czy przejście jest bezpieczne?
  • o której godzinie dzisiaj można wejść do mariny jeśli w locji napisano że jest to możliwe godzinę przed HW i godzinę po?
  • kiedy ruszyć aby na wodach pływowych najszybciej dopłynąć do celu?
  • jakim kursem najlepiej płynąć pod wiatr i kiedy zrobić zwrot? 

Czy chciałbyś:

  • mieć zawsze pewność że żeglujesz bezpiecznie?
  • biegle posługiwać się dostępnymi systemami nawigacyjnymi?
  • poprawnie interpretować informacje otrzymywane z systemów nawigacyjnych?

Ten kurs jest dla Ciebie. Nauczę cię jak:

  • samodzielnie zainstalować i skonfigurować system nawigacyjny
  • podłączyć urządzenia takie jak GPS czy AIS
  • planować, weryfikować plan przejścia (trasę)
  • bezpiecznie prowadzić nawigację
  • posługiwać się systemem AIS i radarem
  • korzystać z urządzeń mobilnych jak iPad lub iPhone
  • wykorzystywać wyświetlacze wielofunkcyjne (chartplotery)
  • korzystać z prognoz pogody i prowadzić routing pogodowy
  • samemu uruchomić symulator aby ćwiczyć nawigację w wolnych chwilach w domu.

Co otrzymasz?

  • trzy miesięczny nielimitowany dostęp do wszystkich materiałów kursu, w tym
  • 36 filmów instruktażowych, wiele artykułów i dokumentacji (wciąż dodaję nowe!)

W ramach kursu poproszę Cię o rozwiązanie 5 zadań praktycznych i 3 testów zawierających ponad 100 pytań. 
Po zakończeniu kursu, oprócz umiejętności teoretycznych i praktycznych otrzymasz certyfikat ukończenia kursu.

Zarejestruj się i rozpocznij naukę. Nie warto czekać.

Na własne oczy widziałem kilka jachtów, które utknęły na mieliźnie. Chciałbym aby Tobie nigdy się nie przytrafiła taka sytuacja.

rozbity jacht




Program kursu

Wprowadzenie do kursu

  • Wstęp: Od prowadzącego 
  • kpt. Grzegorz Pawlak - informacja o prowadzącym 
  • Ogłoszenia prowadzącego Forum
  • Forum kursu
  • Jaka jest Twoja wiedza w dziedzinie nawigacji? Głosowanie
  • Czat z prowadzącym i innymi uczestnikami kursu
  • Zdalna pomoc w przypadku problemów 

Powtórka nawigacji klasycznej

  • Przypomnienie podstaw z nawigacji klasycznej 
  • Przypomnienie podstaw z nawigacji klasycznej
  • Notatka podejściowa 
  • Zadanie - Przygotuj notatkę podejściową
  • Test z podstaw nawigacji klasycznej Test (Quiz)
  • Nie ukończone: Test z podstaw nawigacji klasycznej

Podstawy nawigacji elektronicznej

  • Słownik pojęć
  • Pojęcia nawigacji elektronicznej 
  • Alarm kotwiczny w praktyce 
  • Test z podstaw nawigacji elektronicznej Test (Quiz)
  • Nawigacja na urządzeniach mobilnych - Raport 2017
  • Mapy elektroniczne

 Mapy elektroniczne - wprowadzenie 

  • Wybierz mapy na kolejny rejs Zadanie
  • Tryb zgłaszania poprawek dla map nawigacyjnych 
  • Aktualizacja map Navionics dla chartploterów 
  • Instalacja map Navionics+ na karcie 

Urządzenia jachtowe

  • Przykładowe wyposażenie jachtu żaglowego 
  • Zadanie - Co się dzieje z naszą echosondą?
  • Antena Glomex 4D 
  • Internet na jachcie 

Chartplotery

  • Wskaźnik wielofunkcyjny (chartplotter) Furuno MDF12 
  • Wskaźnik wielofunkcyjny (chartplotter) Furuno TZ Touch 
  • Czartplottery Raymarine z oprogramowaniem LightHouse 
  • Chartplotter Raymarine AXIOM 

Planowanie trasy

  • Plan podróży jachtu/statku 
  • Planowanie trasy za pomocą Navionics ChartViewer 
  • Zaplanuj trasę kolejnego etapu rejsu Zadanie
  • Synchronizacja trasy w różnych urządzeniach Plik
  • Automatyczne planowanie trasy w chartploterze Raymarine 

TimeZero Navigator dla Windows

 Filmy instruktażowe - Część I

  • Podstawowa instrukcja na temat instalacji, rejestracji, instalacji map. 
  • Instalacja programu
  • Rejestracja TimeZero Navigator
  • Instalacja map w programie TimeZero Navigator
  • Interfejs i podstawowe ustawienia programu

 Filmy instruktażowe - Część II

  • Instalacja GPS w TimeZero
  • Pierwsza trasa w TimeZero Navigator
  • Zaawansowane funkcje trasy
  • Zaawansowane ustawienia programu
  • Prowadzenie nawigacji w TimeZero Navigator
  • Dziennik pokładowy
  • Pobieranie i analiza prognozy pogody
  • Ustawienia dotyczące bezpieczeństwa
  • Pływy w TimeZero
Open CPN dla Windows

Filmy instruktażowe

  • Instalacja OpenCPN w Windows 10
  • Instalacja map NOAA
  • Podłączenie odbiornika GPS
  • Planowanie trasy
  • Prowadzenie nawigacji
  • Przydatne linki 
Navionics dla iPad/iPhone/Android

 Filmy instruktażowe

  • Instalacja na iPadzie
  • Planowanie trasy (ręcznie)
  • Planowanie trasy (automatycznie)
  • Prowadzenie nawigacji

iSailor dla iPada, iPhonea, Apple Watch

 iSailor - omówienie 

System AIS

  • AIS na jachcie 
  • Nowoczesny transponder easyTRX2S-IS-IGPS-IDVBT-N2K-WiFi 
  • Instalacja transpondera AIS na jachcie 
  • Przydatne linki 
  • Zadanie - Analiza sytuacji z wykorzystaniem AIS
  • Wykorzystanie AIS na poziomie operacyjnym Test (Quiz)
  • Przenośny transponder NOMAD 

Navtex

  • Navtex 
  • Podręcznik odbiornika Navtex - Furuno NX300 Plik
  • Test - Navtex na jachcie Test (Quiz)

Prądy i pływy

  • Powtórka pływów w wydaniu klasycznym 
  • Prądy i pływy w nawigacji elektronicznej 
  • Zadanie - Wejście do portu pływowego
  • Test - Prądy i pływy Test (Quiz)

Prognoza pogody

  • Prognozy pogody w postaci GRIB 
  • Prognozy pogody w urządzeniach mobilnych 

Wykresy biegunowe i optymalizacja

  • Wykresy biegunowe i optymalizacja 
  • Regaty samotników - opis 
  • Weź udział w wirtualnych regatach i wygraj Zadanie - na pewno nie będzie łatwo...

Radar

  • Radar na jachcie 
  • Podstawowe ustawienia radaru
  • Zastosowania radaru w nawigacji
  • Radar w zapobieganiu kolizjom
  • Radar w ustalaniu kolizyjności - 7 kroków
  • Zadanie - wykonaj nakres radarowy i określ kolizyjność obiektów

Błędy nawigacji elektronicznej

  • Najczęstsze błędy nawigacji elektronicznej 
  • Ucz się na cudzych błędach


Zakończenie: Ruszamy na morze !

  • Ankieta 
  • Podsumowanie od prowadzącego 

Aby zapisać się na kurs:

zarejestruj darmowe konto na portalu

zapisz się na kurs.

Cena kursu: 890 zł brutto


Zapisz się - nie czekaj

[ Zmodyfikowano: piątek, 24 marca 2023, 18:43 ]