Co każdy żeglarz powinien wiedzieć o nawigacji elektronicznej?

Odkryj, jak opanować wszystkie sekrety bezpiecznej nawigacji.

  

  

Pływam już wiele lat, a mimo to od czasu do czasu sam znajduję się w sytuacjach mrożących krew w żyłach. 

ibis

Dajmy na to ubiegły rok. Pływałem po różnych akwenach ponad 10 tygodni. Zostałem poproszony o poprowadzenie trzech rejsów w Chorwacji. Różne łódki, załogi, rejony. Najkrótsze podejście do Hraminy na Murterze prowadzi przez płytką cieśninę między dwiema wyspami. Przechodziłem tamtędy wiele razy w ostatnich dwudziestu latach. Tym razem duży 50 stopowy jacht. Zanurzenie 2,50m. Zbliżam się do przewężenia, na mapie 2.80m i adnotacja aby przechodzić tylko środkiem, głębokość na wyświetlaczu maleje. Gdy echosonda pokazuje 5m zaczynam się zastanawiać jaką głębokość pokazuje mój wyświetlacz. Od linii wodnej czy pod kilem? Uświadamiam sobie że tego wcześniej NIE SPRAWDZIŁEM. Za burtą dziwnie jasno odbija się dno w słońcu. Zwalniam... Rozglądam się dookoła. W obu kierunkach płyną jakieś jednostki, teraz widzę, że większość to motorówki o małym zanurzeniu. Jachty żaglowe - wszystkie mniejsze. PRZEJDZIEMY? Robi mi się w panującym upale jeszcze bardziej gorąco. Głębokość na wyświetlaczu przekroczyła magiczne 2,50 i nadal maleje. Czy był jakiś zapas? Zawracać? Trzeba by nadłożyć z 10 mil. Uff, nareszcie głębokość zaczyna rosnąć. A było to takie proste... wystarczyło sprawdzić ustawienia echosondy.

Z kursu dowiesz się jak unikać takich sytuacji!

  • Jest on miedzy innymi dla osób, które chcą samodzielnie prowadzić jacht - ale nie wiedzą jak zacząć. 
  • Także dla tych, którzy chcą odświeżyć swoją wiedzę.

gp


Jak łączyć dobrą praktykę morską z nowymi technologiami?

Nazywam się Grzegorz Pawlak. Jestem kapitanem jachtowym i motorowodnym. Żegluję od czasów szkolnych. Zawsze interesowałem się nowinkami technicznymi ułatwiającymi żeglowanie. Od ośmiu lat pomagam żeglarzom w opanowaniu nowoczesnych technik wykorzystywanych w nawigacji.
Napisałem książkę  "Morska nawigacja elektroniczna w praktyce", opracowałem polskie wersje znanych na całym świecie programów nawigacyjnych MaxSea TimeZero. Prowadzę szkolenia nawigacyjne i warsztaty praktyczne na morzu. Postanowiłem zebrać swoją wiedzę i posiadane materiały, udostępnić je Tobie w postaci kursu internetowego. Wszystkie rozwiązania, z którymi zapoznasz się podczas kursu testuję samodzielnie podczas moich rejsów.

Czy zdarzyło Ci się zastanawiać?

  • z której strony minąć samotną zieloną boję i czy zawsze boja zielona i czerwona wytyczają tor wodny?
  • co dokładnie oznacza 5,7 na wyświetlaczu echosondy i czy przejście jest bezpieczne?
  • o której godzinie dzisiaj można wejść do mariny jeśli w locji napisano że jest to możliwe godzinę przed HW i godzinę po?
  • kiedy ruszyć aby na wodach pływowych najszybciej dopłynąć do celu?
  • jakim kursem najlepiej płynąć pod wiatr i kiedy zrobić zwrot? 

Czy chciałbyś:

  • mieć zawsze pewność że żeglujesz bezpiecznie?
  • biegle posługiwać się dostępnymi systemami nawigacyjnymi?
  • poprawnie interpretować informacje otrzymywane z systemów nawigacyjnych?

Ten kurs jest dla Ciebie. Nauczę cię jak:

  • samodzielnie zainstalować i skonfigurować system nawigacyjny
  • podłączyć urządzenia takie jak GPS czy AIS
  • planować, weryfikować plan przejścia (trasę)
  • bezpiecznie prowadzić nawigację
  • posługiwać się systemem AIS i radarem
  • korzystać z urządzeń mobilnych jak iPad lub iPhone
  • wykorzystywać wyświetlacze wielofunkcyjne (chartplotery)
  • korzystać z prognoz pogody i prowadzić routing pogodowy
  • samemu uruchomić symulator aby ćwiczyć nawigację w wolnych chwilach w domu.

Co otrzymasz?

  • trzy miesięczny nielimitowany dostęp do wszystkich materiałów kursu, w tym
  • 33 filmów instruktażowych, wiele artykułów i dokumentacji (wciąż dodaję nowe!)

W ramach kursu poproszę Cię o rozwiązanie 5 zadań praktycznych i 3 testów zawierających prawie 100 pytań. 
Po zakończeniu kursu, oprócz umiejętności teoretycznych i praktycznych otrzymasz certyfikat ukończenia kursu.

Zarejestruj się i rozpocznij naukę. Nie warto czekać.

Na własne oczy widziałem kilka jachtów, które utknęły na mieliźnie. Chciałbym aby Tobie nigdy się nie przytrafiła taka sytuacja.

rozbity

Czy coś ryzykujesz? 

NIE - zaraz po rejestracji, bez uiszczania żadnych opłat,  będziesz miał gratis dostęp do kursu dedykowanego dla użytkowników TimeZero, będziesz mógł zapoznać się z wybranymi materiałami i zasadami działania kursu,

NIE -  proponuję Ci 30 dniową bezwarunkową gwarancję zwrotu (dotyczy tylko kursu Nawigacja Elektroniczna) - gdybyś uznał że kurs nie spełnia Twoich oczekiwań to zwrócę ci wpłacone pieniądze. Daję tak śmiałą gwarancję bo jestem pewien że będziesz zadowolony.

Od wejścia do tego kursu Cię tylko dwa kroki:

Nie czekaj!

Zarejestruj się

Zapraszamy na Wirtualny Rejs jesienią 2020


banner

Masz wyjątkową okazję nie odrywać się w zimie od żeglarstwa! 

Zamustruj się na jeden z naszych wirtualnych jachtów i nie odchodząc od komputera, pożegluj z Włoch przez Gibraltar, Maderę lub Azory, Kanał La'Manche do Amsterdamu.

Co weekend razem z innymi uczestnikami kursu poprowadzisz swój jacht zgodnie z tym, co przyniesie Ci natura – wiatr, pogoda, pływy i prądy. Zadanie związane z planowaniem rejsu oraz reagowaniem w sytuacjach awaryjnych (choroba, awaria, kolizja) pomogą Ci przygotować się do samodzielnego prowadzenia jachtu z wykorzystaniem nowoczesnych narzędzi takich jak nawigacja elektroniczna.

Swoje pomysły i decyzje będziesz mógł przedyskutować i porównać z innymi załogami i realnymi warunkami panującymi w trakcie rejsu. Kurs odbywał się będzie całkowicie za pośrednictwem Internetu, ale nawigacja w czasie rzeczywistym będzie czasami wymagała od Ciebie pełnienia nocnych wacht!

Kadra:

Komandora Wirtualnego Rejsu kapitana Krzysztofa Baranowskiego przedstawiać nie potrzeba, wystarczy powiedzieć, że nakłady jego licznych książek o tematyce żeglarskiej przekroczyły już milion egzemplarzy. W kursie zajmować się będzie planowaniem, praktyką oceaniczną, nawigacją tradycyjną, locją, przygotowaniem jachtów. 

Kapitan jachtowy, a także żeglugi wielkiej - marynarki handlowej Marian Mańkowski ma wielodziesięcioletnie doświadczenie pełnomorskie, potrafi spojrzeć na nasze działania na wodzie z mostka ciężkiego shipa, więc zajmować się będzie w kursie zagadnieniami bezpieczeństwa żeglugi i zagadnieniami prawa drogi, a także ratownictwem, komunikacją miedzy statkami i VTS. 

Maciej Ostrowski, meteorolog, wykładowca i komentator numerycznych prognoz ICM UW, autor kilkudziesięciu artykułów dotyczących zagadnień meteo w żeglarstwie. 

Kapitan Grzegorz Pawlak jest niekwestionowanym autorytetem w zakresie nawigacji elektronicznej, autorem podręczników i fachowcem od systemu Max See. Jego obszarem będzie nawigacja elektroniczna, w tym mapy, AIS, inna elektronika jachtowa oraz pływy i prądy na mapach elektronicznych.

Zapisy już są możliwe

Od wejścia do tego kursu Cię tylko dwa kroki:

Nie czekaj!

Popłyń z nami!



Następna edycja kursu -  koniec marca - początek czerwca 2021. Zapisz się na newsletter aby dostać powiadomienie o zapisach.

Zapraszamy na zdalny, całkowicie nowatorski kurs „Meteorologia dla wodniaków” prowadzony przez Macieja Ostrowskiego -doświadczonego synoptyka lotniczego i żeglarskiego, znanego z komentarzy publikowanych na stronie www.meteo.pl (ICM UW) oraz z wielu artykułów w „Magazynie Żeglarzy - Jachting” . Zdecydowaliśmy się na prowadzenie kursu by dać uczestnikom szanse nauczenia się jakich informacji o pogodzie należy szukać, gdzie je znaleźć, jak prawidłowo analizować pozyskane materiały i obrazy oraz gdzie znaleźć rzetelne prognozy dopasowane do potrzeb. Innymi słowy jak poruszać się z gąszczu ogromnej ilości wysokiej jakości informacji meteo  dostępnych w sieci WWW, a z drugiej strony nie popaść w pułapkę słabej jakości informacji o pogodzie w mediach i wielotematycznych serwisach internetowych oraz spłycania i trywializowania informacji. 

 

 


Kurs trwa 10 tygodni i jest dostępny dla każdego zainteresowanego problematyką zmienności pogody i jej prognozowania, ze szczególnym uwzględnieniem potrzeb wodniaków – zarówno żeglarzy pełnomorskich, jeziorowych, kajakarzy czy też kajtowców. W kursie przedstawia się niezbędną dla wodniaka wiedzę meteo w formie 10 prezentacji po 80-120 slajdów oraz stosownego tekstu. Uzupełnieniem tego materiału będą także artykuły w postaci pdf dotyczące meteorologii, zamieszczane w „Jachtingu’ w poprzednich latach. Dla sprawdzenia przyswojenia wiedzy uczestnicy rozwiążą 3 testy po około 30 pytań każdy, wykonają trzy zadania indywidualne oceniane i komentowane przez prowadzącego oraz wykonają dwa zespołowe projekty na podstawie faktycznie istniejącej w czasie przeznaczonym na projekty sytuacji pogodowej w wyznaczonych miejscowościach w Europie. Z poprzednich kursów wiemy, że czasochłonność nauki zdalnej należy oceniać na godzinę dziennie, oczywiście ten czas można rozłożyć nierównomiernie, choć nie warto tworzyć zaległości. Ważnym elementem kursu jest możliwość swobodnej dyskusji na forum ogólnym i forach grup, przesyłania swoich spostrzeżeń i otrzymywania wnikliwych komentarzy prowadzących. 

Interesują nas osoby posiadające już zainteresowania w hobbystycznym czy zawodowym uprawianiu turystyki i rekreacji zawiązanej z wodą zarówno jeziorami i rzekami jak i morzami i oceanami, nie jest to kurs dla wodniackich „żółtodziobów”. W czasach łatwego dostępu do informacji łatwo stać się jej bezrefleksyjnym konsumentem - nie inaczej jest w przypadku informacji meteo. Choć obecne prognozy są coraz dokładniejsze, wciąż często zdarza się, że pogoda potrafi nas zaskoczyć. Konsekwencje takich niespodzianek mogą mieć dramatyczne skutki, szczególnie w środowisku morskim.


Zdecydowaliśmy się zatem na poprowadzenie tego kursu by dać uczestnikom szanse nauczenia się jakich informacji o pogodzie należy szukać, gdzie je znaleźć, jak prawidłowo analizować pozyskane materiały i obrazy oraz gdzie znaleźć rzetelne prognozy dopasowane do potrzeb uprawianej działalności. Innymi słowy jak poruszać się z gąszczu ogromnej ilości wysokiej jakości informacji meteorologicznych dostępnych w sieci WWW, a z drugiej strony nie popaść w pułapkę słabej jakości informacji o pogodzie w mediach oraz spłycania i trywializowania informacji.


Kurs pod ta nazwą jest organizowany po raz pierwszy, ale mamy doświadczenie w edycjach znacznie szerszego, przeznaczonego dla studentów i doktorantów, kursu Uniwersytetu Warszawskiego „Meteorologia przez Internet – prognozuj dla siebie” oraz jednosemestralnego „Meteorologia w twoim hobby” – łącznie odbyło się już 16 edycji, w których wzięło udział od 2006 do 2016 roku ponad 1200 osób. Mamy nadzieję że zdobyte doświadczenia pomogą nam sprawnie i ciekawie poprowadzić zajęcia. Dołożymy starań, żeby uwzględnić Wasze potrzeby i zgłaszane wnioski.

Platforma internetowa Moodle zainstalowana na serwerze Akademii Nawigacji Elektronicznej zapewnia, po poznaniu jej możliwości, naprawdę wszechstronny kontakt i możliwość rzetelnego wchłonięcia wiedzy. Jednocześnie umożliwi zawarcie znajomości pomiędzy uczestnikami kursu, jakże przydatnych w pracy zawodowej realizowanej w różnych miejscach kraju i Europy. 

Kurs trwać będzie 10 tygodni, obejmie więc okres wiosny i wczesnego oraz pełnego lata. Pokażemy typowe procesy synoptyczne i typy pogody charakterystyczne dla tych pór roku oraz przypadki odstępstw od normy. Mamy nadzieję, że wzbudzone zainteresowanie pogodą pozwoli uczestnikom kursu na samodzielne zdobywanie informacji w kolejnych porach roku.

Poza standardowymi wykładami i pytaniami kontrolnymi do nich (w postaci trzech testów)  uczestnicy będą mieli do wykonania zadania indywidualne - na przykład rozpoznawania chmur i zjawisk oraz po podziale na grupy analizy elementów rozwoju sytuacji synoptycznej. W końcówce kursu słuchacze w grupach będą próbowali sami formułować w miarę precyzyjne prognozy na podróż różnymi środkami transportu po Europie. Wszystkie aktywności są oceniane punktowo, ocena każdego słuchacza jest dla niego dostępna. Zdobycie 50 punktów (połowy dostępnych) oraz udział w zespołowym projekcie końcowym z wynikiem powyżej 50% punktów są warunkami ukończenia kursu i otrzymania certyfikatu.

Postaramy się, aby każde realizowane przez słuchacza lub grupę zadanie czy całościowy projekt dotyczył rzeczywistej sytuacji meteorologicznej, ewoluującej w czasie „odrabiania” projektu. Tym samym atmosfera z jej stałą zmiennością będzie specyficznym laboratorium naszego kursu. Nie będzie możliwe zostawianie pracy „na później” bowiem atmosfera nie czeka, ciągle stawia nowe zadania, ich rozwiązań nie można odkładać na później.

Kurs zaprojektowany i prowadzony był przez wspomniane 16 edycji przez doświadczonego oficera-meteorologa lotniczego Macieja Ostrowskiego, obecnie eksperta Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych, instruktora żeglarstwa, autora wielu artykułów oraz regularnych komentarzy do prognoz numerycznych ICM Uniwersytetu Warszawskiego (www.meteo.pl ) . Prowadzący posiada wieloletnie, znaczne doświadczenie żeglarskie, był uczestnikiem pierwszej polskiej wyprawy na Antarktydę w 1976 roku, zakładał tam stację PAN im. Arctowskiego. Od wielu lat współpracuje z Kapitanem Krzysztofem Baranowskim w organizacji Szkół pod Żaglami w edycji XXI wieku. W kolejnych sześciu rejsach był oficerem, meteorologiem i nauczycielem, pozostałe dwa prowadził jako router przez Morze Północne, Szetlandy i Atlantyk. W kontaktach z uczestnikami, testach, zadaniach wspomagać będzie uczestników absolwent jednego z poprzednich kursów, kapitan jachtowy Grzegorz Pawlak, także doświadczony żeglarz i entuzjasta meteorologii. 



Ten kurs zawiera fragment materiałów kursu "Nawigacja elektroniczna bez tajemnic" w takim samym układzie materiałów (artykułów, filmów, testów, zadań). 

Od wejścia do tego kursu Cię tylko dwa kroki:

zapraszam

Grzegorz Pawlak